Mot Guca för lite festligheter.... del 3

Så blev det fredag o Perra, Eva, Bosse o jag skulle åka till Guca för o uppleva trumpetfestivalen, det skulle visst vara en otrolig upplevelse hade vi hört.
Vi hann vänta in lillebror Goran han kom på morgonen från jobbet, (jobbar natt som vakt i Beograd).
image127image128
Lillebror Goran                                                                              Mamma o Goran
                                                 image129
                                                     Gogge, mamma o jag på fredagsmorgonen

Nu packade vi in oss i bilen o drog mot Guca. Vilken utsikt det var efter vägen berg o dalar om vartannat.
image130
Det tog ca 3 timmar innan vi kom fram, då hade vi kört lite vilse bara. När vi kom in i Guca så mötte Pero oss. Hos honom skulle vi få sova under helgen i hans lägenhet. Han, frun Vesna o dottern Angela sov i köket i en bäddsoffa o vi fick varsina rum. Pero jobbade väldigt mycket under festivalen så dom var knappt hemma under hela helgen.

Guca är ett litet samhälle på ca 2022 invånare, under Guca festivalen var det över 100 000 besökare, det var trångt men en otrolig feststämning, det här kan man inte uppleva i Sverige någonsin.
image131
Helstekta grisar, lamm grillades dygnet runt.....
image132
Helgrillad oxe fanns också, det gick åt ca 2 oxar/dag o då  grillades det på flera ställen, alltså ca 6 oxar/dag.
image133
Mat mat mat överallt det var bara o köpa det man var sugen på.....

image134
Grönsaker som smakade gudomligt gott, tomater, paprikor starka o lagom starka. Frukter i mängder.

image135
Här är oxen bara ben kvar, resten är uppätet, bilden tog jag sent på fredagskvällen.

image136
Trumpetare o orkestrar fanns överallt o dom spelade så det bara gungade, ingen stod still alla dansade.

image137
Statyn i Guca föreställande en trumpetare, det var 47 året i år som festivalen gick av stapeln. Perra o Bosse jublar i takt med musiken.

image138
Restaurangen på höjden, Eva o jag är på väg upp för o boka bort till söndagens final.

Lördag morgon vaknade Bosse o Jag häftigt, nån hade skjutit 3 jätteskott så rutorna bara skallrade o bilarna utanför på gatan som hade larm började tjuta. Vi kastade oss upp ur sängen o ut på balkongen, vad i hela friden händer? Då var klockan 07.00. Det enda vi såg var oset från grillarna för dom hade börjat förbereda o grilla inför dagen. Ja ja det var väl ingenting tänkte vi o lag oss ett tag till.

Senare när Pero kom hem så frågade jag honom vad det var som hade smällt 7 på morgonen, då skrattade han så gott... Det var tradition under festivalen att man skulle smälla av 3 kanonskott  på morgonen för att tala om att nu är festen igång igen. Han berättade också att dom väntade in 80 bussar idag.

Ja det var en helt otrolig festival som vi fick uppleva, fyrverkerier på kvällarna massor med stånd att kolla på o shoppa, mat hur mycket som helst o massor med glada dansande människor, vad mer kan man begära......På måndagsmorgonen var det faktiskt lite skönt med tystnaden. Mitt på dagen flög vi hemåt mot Sverige från Beograd.
Är ni i Serbien runt 11,12 augusti nåt år så åk till Guca det är en upplevelse som heter duga.

Flera bilder finns på min hemsida www.torpvallarens.se, klicka på bilder o så kan man välja olika album, bilderna är väl värda att titta på.

Massor med tack till er alla som gjorde den här resan möjlig för Bosse o mig:
Sara min gullunge som passade hundarna Mel o Shani + alla djuren hemma.
Lina som också var på plats hemma o hjälpte Sara nån dag.
Kicki min underbara granne som ställde upp o skjutsade Sara till jobbet varje dag o ibland rastade hundarna.
Ann o Jonny som såg efter Tepp hemma hos sig.
Ni är GULD värda tusen tusen tack från oss.

Opppaaaaa

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0