Nu börjar det hända saker med Tepp....

Första gången jag släppte honom på fåren var han måttligt intresserad, fårskit var det som gällde då.  Efter några gånger till så sprang han runt, runt, fåren utan att fatta vad han höll på med.
Sen har han varit intresserad men inte till att runda dom o balansera till mig utan att bara gå mot dom ihop med mig.

Jag har inte haft så bråttom med att få honom riktigt tänd, utan avvaktat o väntat ut honom, han har fått varit med till fåren när vi har fodrat o vattnat o han har skött sig väldigt bra.
Lydnad har vi också tränat på ihop med fåren i fårhagen, o så har jag väntat o väntat på att DET ska hända.

I veckan kom det stora ögonblicket, jäklar vad han tände till. När jag mötte upp honom så vände han o gick helt rätt åt andra hållet, båda hållen funkade hur bra som helst. Jag var så glad o stolt över honom, nu är han 11 månader, visst har det tagit tid, men jag tror på att ta det lugnt o inte forcera fram för mycket med unghundar. Dom måste mogna i huvudet också i sin egen takt, sätter man för stor press så kan det ju hända att dom helt enkelt lägger av att valla.

Nu har vi varit till baggarna några gånger o han sköter sig helt OK, ibland går det för fort o snävt bakom fåren, men han biter inte, utan tacklar till dom istället. Vi har t.o.m gjort en liten kort drivning.
image172
Baggarna är himla bra att träna unghundar på, dom går i lagom takt o håller ihop bra.
image173
Tepp är väldigt koncentrerad.
image175

image176
Här gör han en kort drivning mot mig.

Igår släppte jag Shani ihop med Mel på kvigorna. Jag trodde att Shani skulle vara lite feg, men ack vad jag bedrog mig, hon var jätteduktig, hon t.o.m. vände en kviga helt själv som försökte gå åt ett annat håll. Det är första gången jag har släppt Shani på kossor, har väl helt enkelt varit alldeles för rädd om henne, men det finns definitivt hopp att hon blir en bra nötvallare också.

Jag är så himla nöjd...
So long


Kommentarer
Postat av: Elisabeth

Hei Jasna,

SÅ moro lesning om bror Tepp & Mamma Shani,den 28.Okt skal Teja og Totte i ilden igjen hjemme hos Egil,de har ingen enkel oppgave ved å ha med mor som foreløpig bare er et forstyrrende element ;o)Forrige gang vi var der løp jeg Egil rett i bakken så det smalt,ha ha ha...regner med at han er litt mer forberedt denne gangen ;o)

Snutesuss til Tepp og Shani!!

2007-10-15 @ 09:13:06
URL: http://www.freewebs.com/getweiler

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0