Den vilda jakten på highland cattle....

I måndags kväll runt 17.30 kom en granne o frågade om det var våra kossor som stod ute på vår gräsmatta????
Jag tänkte först att jäklar nu har kvigorna som vi har ute bakom ladugården smitit, tittade ut genom fönstret o där ser jag en stor ko med jättelika horn o fyra mindre kalvar, såg direkt att det var highland cattle, jag visste vem som ägde dom så jag kastade mig på telefon för att ringa o säga att dom var på rymmen. I somras var samma gäng ute på rymmen.
image367

Men inget svar.... Bosse tog då bilen o åkte till dom för att tala om att deras djur gick hemma hos oss, under tiden skulle jag agera vallhund, så gruppen inte skulle gå till våra ungdjur som vi hade ute. Precis när jag gick ut så ringde Kicki, (hon hade också sett dom) snäll som hon är så stannade hon så vi kunde hålla två flanker ifall dom skulle få för sig att sticka åt fel håll.

Det tog en bra stund o kossan med kalvarna gick in på grannens tomt (åt rätt håll för vår del). Grannen kom hem med bilen, gick ur fick se djuren o satt sig i bilen igen, oj vad Kicki o jag skrattade (fy på oss).

Efter ett ännu längre tag så såg vi inte skymten av gruppen o fortfarande inga ägare på plats. Tjuren var också borta o en annan ko med kalv.

Jag tröttnade o gick in o Kicki åkte hem. Bosse tog traktorn o åkte runt med lysen för att se var dom höll till. Rätt var det var så såg jag genom fönstret kon springa i full karriär mot våra ungdjur, jag ut som ett jehu för att försöka genskjuta henne, trodde jag ja, inte fan såg jag nån ko någonstans.

Mötte ägaren på ladugårdsbacken o han o jag gick runt o kollade. Inne i fårhagen hittade vi på dom, den hagen gränsar till hagen där våra ungdjur gick givetvis, Bosse ställde traktorn så dom inte skulle kunna springa in till oss igen o killen skulle mota ut dom mot vägen, tjejen satt i bilen o lyste för nu var det nästan mörkt.

Killen verkade inte ha en aning om hur man motar djur eller står så dom går åt rätt håll så givetvis blev det pannkaka av alltihopa, hela gänget sprang iväg åt helt fel håll. Jag fick springa till bilen för att försöka genskjuta dom o stoppa så dom inte kom upp på vår gård.

Till slut lyckades vi vända på dom o förbi vår gård ner mot bäcken, nu skulle vi mota upp dom på vägen så dom gick hem åt rätt håll, jag satt i bilen för o stoppa om dom skulle komma åt mitt håll, Bosse sprang ut på åkern o skulle vända på dom, ägarna satt i bilen o gjorde ingenting!!!
Till slut så skrek jag åt dom att ut ur bilen o hjälp honom ute på åkern, tjejen slängde sig ur bilen, men killen stod kvar, nu dök även Kickis Bengt upp med bil, rätt var det var så ser jag kon komma åt mitt håll, killen stod brevid sin bil o gjorde ingenting, jag la i backen o skulle stoppa kon men hon lyckades komma förbi, ägaren stod bara, faaaan vad arg jag blev.

Samma vända igen kon o kalvarna sprang bakom vår ladugård, lyckades få ut dom därifrån, då remmade dom iväg till nästa granne o det var precis efter vägen, så det skulle bli perfekt, trodde jag ja.
Ägaren skulle gå bakom o trycka på lite o jag passade så dom inte skulle gå åt fel håll. Ja vad händer, dom jävlarna sticker in i fårhagen igen grrrrrr.

Tog min ficklampa sprang för att genskjuta dom fick stopp på hela gruppen o skulle ta dom efter fårstängslet o ut på vägen, då ställer sig ägaren mitt i vägen där dom skulle gå ut så alla sprang in i fårhagen igen förb.........djur o ägare som inte fattar någonting, jag var i upplösningstillstånd, här sprang Bosse o jag som yra höns o ägarna bara tog det lugnt.

Det slutade med att kalvarna hoppade över stängslet o gick åt helt fel håll, o kon blev kvar i fårhagen, killen trodde att han lättare skulle få tag på kalvarna utan kon, (herregud ), han föreslog att man kunde ta ett rep o kasta runt hornen på kon o hålla i, har du nåt rep då frågade Bosse, nej det hade han inte!!!!

Bengt tog bilen o for iväg för att genskjuta kalvarna, o han lyckades med det, men när dom skulle fortsätta på vägen så drog kalvarna iväg på en åker o försvann.

Det bästa vi kunde göra var ju att mota ut kon åt det håll kalvarna var tyckte jag, då skulle dom hitta varann. Tjejen satt i bilen i fårhagen o lyste, Bosse satt i traktorn i motsatt håll o lyste, jag lyckades får runt kon o ut ur fårhagen, jag lyckas få henne att vända åt rätt håll (mot kalvarna) då kommer tjejen i bilen o ställer sig för så kon vänder o drar iväg åt helt fel håll....... Ja jag kan ju säga att jag var ju inte så glad om man säger så, jag t.o.m svor en hel massa o frågade killen om han inte kände nån med bössa.

21.30 gav jag opp, Kicki o Bengt kom en vända till o ville hjälpa till, men det var lönlöst, alldeles för mörkt för att göra något mer, så vi gick in o drack en välbehövlig kopp kaffe istället.


So long

Kommentarer
Postat av: Karin

Varför åka på cirkus när man kan åka till torp!!!!! Ha Ha..
Kon och kalvarna var nog på jakt efter ett bättre boende!!
/Karin A.

2008-02-28 @ 18:34:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0