Första dagen på det nya året 2008

Finns det något bättre än att börja det nya året med lite vallträning?
Kicki & Carina kom mitt på dagen, vi skulle testa Carinas kelpie Iver på fåren.

Mel fick ta ut bagglammen, som var något spralliga idag mot vad dom brukar vara, kanske det var vädret som gjorde det hela, snöregn & lite vitt var det i hagen.

När Kicki & Carina kom med Iver så gick jag till dom för att höra lite om hur vi skulle börja. Precis när Carina hade satt på Iver långlina så såg dom små ulltottarna sin chans o drog iväg utanför hagen mot oss. Stackars Iver, han fattade nog ingenting när 6 ulliga saker kom springande mot honom, det var läskigt tyckte han o tacka sjutton för det, han har bara varit med får 1 gång när han var liten, sen har han inte träffat några förrän nu.

Det var bara för Melgumman att hämta upp de busiga 6 baggarna in i hagen igen.

Sen gick Carina & jag med Iver i lina. Iver skällde lite & reste ragg mot dom & ville gärna "jaga" dom, men det fick han inte, Mel fick komma till undsättning för att visa "lilla" Iver hur en vallhund ska göra. Sen gick vi med linan & parerade baggarna hela tiden, jag ville få Iver att tänka utåt, inte inåt mot djuren.
Mot slutet så släppte jag linan & Iver fick driva lite mot mig, han började då titta efter matte, så Carina fick gå med mig för att han skulle känna sig tryggare. Visst fanns det vallning i honom, han var inte 100 tänd men det kommer om dom träffar får oftare.
Iver var väldigt lättsagd o ville vara till lags, mot slutet behövdes det bara harklingar så förstod han att det var fel, duktig Iver, jag tror matte var nöjd med honom.

Sen var det Tepp teppsons tur att gå en runda, ja vad ska man säga, den hunden blir man alldeles lyrisk av att träna, o idag övade vi höger/vänster & fösning, vilken stil han har när han föser framåt, lagom tempo rakt mot djuren, med pondus & självsäkerhet & ingen av baggarna vågar ifrågasätta.  Han är helt enorm grabben, man blir alldeles varm om hjärtat av stolthet att ha en sån kille, som man t.o.m. har fött upp själv. Har syskonen bara hälften av vad Tepp har så är det en jäkla bra kull som Shani har fått.

Jag får verkligen ta en funderare & ev para Shani i år, vet precis vilken hane jag vill ha, men måste kolla upp honom mer, han är ung o väldigt lovande enligt vad jag har hört.

Det nya året kommer att bli spännande, med många glädjande saker att se fram emot, sånt tycker vi om.

So long


Kommentarer
Postat av: Anna

Låter härligt! Din Tepp är allt en riktig liten guldkille! :) Gott nytt år!

2008-01-01 @ 20:10:55
URL: http://www.pudelbus.com
Postat av: Elisabeth

Hvilken herlig første dag på året :o)Ixi skal ta sine sting til onsdag,hun og jeg blir snart gale av å ikke gjøre noe i to hundreogti ;o)Nå ser jeg virkelig i frem i mot trening av henne da hun er super på alle måter,Totte og jeg starter Ag treningen igjen fra mandag 7.Januar,kan jo bare bli gode resultater av det??Ser du tenker å parre Shani,det ville vært utrolig gøy og kanskje det finnes en liten Ixi der??

Klem

2008-01-03 @ 19:31:04
URL: http://www.freewebs.com/getweiler
Postat av: Jasna

Vad skönt att höra att Ixi är på bättringsvägen, lilla gumman hon ska då vara med om allt.
Klart det blir fler Ixi:s om Shani får valpar, hon ärver ner fina egenskaper emellanåt min lilla "pärla".

2008-01-04 @ 18:01:06
Postat av: Anonym

Da vil jeg om jeg får reservere en "ny" Ixi e Shani :o))

2008-01-05 @ 19:13:44
Postat av: shania

Hej gudmor..
F-n va kul med Teppson såg att det var ett mkt bra ämne! Är dock ej förvånad ty det blir så när man avlar på bra blodslinjer )):- Tepps mormor paras just nu med Jon Sands Moss (usa importen)tanken är att få fram flera av Shanis kaliber. Tror jag vet vilken hane du funderar på till Shani´))):- är det den så är det den bästa unghund jag sett på minst 15 år!
Annars är Sippan på G (se min blogg) och låter hälsa att hon skall fylla dina skor med möss nästa gång ni ses!Visst är hon söt det lilla livet?
Tack för senast och än en gång tack för den underbara julklappen den har fått hedersplatsen
huset.
Kramiz

2008-01-06 @ 16:00:46
Postat av: Sofie

Hej Jasna!
Vilken fin hemsida du har! Läste om Ina oxå. Blev lite tår ögd! Ina och Mitzi var ju så lika. Mitzi lever fortfarande, drygt 13 år. Hon har börjat bli gammal och trött inne, men ute är det full rulle fortfarande :-)
Har länkat på SULVK sida till din. Du får gärna länka till min oxå!
Ha ett riktigt gott nytt hundår!
Hälsningar Sofie

2008-01-09 @ 12:47:10
URL: http://welcome.to/mitzi
Postat av: Jasna

Kul att du gillade min hemsida.
Härligt att Mitzi är still going strong.
Har länkat din sida på mina länkar
Ha det bra.

2008-01-09 @ 16:18:44
Postat av: shania

Hej du glade....
Har kommit fram till att du skall gå på kurs här med Teppson på Högbo en helg i maj det blir helgen efter 20/5 kursavgigt??? Du den kan du glömma.........resan hit? Tja den har jag oxå löst.......va det ngt mer?))):- Varmt välkommen!!!
Boka den helgen nu ok?
Kram Shania

2008-01-10 @ 20:36:50
Postat av: shania

Snön lyser vit över taken endast tomten är vaken.....
Blöt snön bara vräker ned och man sitter nu bara och inväntar dagens DD spik i båda loppen ty det är mera sport inget feg lir här inte ........typ gardera....
Fick 3 ilingar igår igen så nu är det 11 st på 6 tackor helt ok!Trevlig helg! Kramiz

2008-01-12 @ 16:18:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0