Vallning hela dagen....

Idag var det dags för 1:a vallhundskursen hos Eva i Seglinge.
Åkte i god tid hemifrån på fm, kursen började 13.00 o det var bra att jag åkte i tid, för när jag kom bortanför Uppsala, så var det snö på vägen, hemma hade vi inte en gnutta snö.
Det var bara att anpassa farten efter väglaget o då är det bra om man inte är ute i sista minuten.

När jag kom fram till Seglinge, så var jag först, men det tog inte lång stund förrän nästa deltagare dök upp.
Jag började med att rasta herr Teppsson, sen fick han springa lite på en åker för att släppa ut energin som han hade samlat på under bilresan, sen lite lydnad innan vi gick tillbaka till bilen.

Vi var 5 st idag, två hade jag gått förberedande kurs med, Anna/Flaxa & Therese/Leo.
Marie/Jen, Simon/Charlie var nya bekantskaper.

Snö var det i fårhagen ca 1 dm, vitt o fint, till skillnad mot förra gången, då vi klafsade i lera.

Tepp skötte sig bra. När jag tänker efter så finns det i nuläget ingenting som jag har problem med, med honom. Det jag kan se är att om jag är oklar om det han ska göra så blir han osäker, men han går inte in o röjer utan blir mer frågande, men vet han vad jag vill så utför han det lugnt o fint.

Vi började i lilla fållen för o sen avancera i den större hagen. Bara att få komma hemifrån o träna på andra djur med andra hundar är en väldigt bra träning för honom & mig, sen är det bara att ta ut baggarna hemma o träna in nya saker, för att testa om det sitter på kursen.
När vi kom hem, så var det bara att fixa käk, husse var hungrig, men han hade varit snäll o gett tackorna o lammen mat, så det slapp jag (hmm undrar vad han har för baktanke med det???)

Efter maten lade sig husse i soffan o vem kom hoppande i ett jättesprång dit för o dela soffan med husse... jo Tepp teppsson, han bara älskar när husse ska vila en stund, då vill han också ligga där, enda chansen för honom i vanliga fall ligger ju morsan Shani o tar plats i hela soffan... o då får han inte komma upp det är en sak som är säker... försöker han så får han sig en åthutning. Men husse är snäll han.

Just ja igår tränade vi hemma, Tepp & jag tog ut baggarna från stallet helt själva utan hjälp från Mel eller Shani. Han tog in dom också, gissa om han var stolt....... fina killen.

Överskriften ljuger lite, men det tog hela dagen innan jag var hemma 17.00 o det räknas inom vallningen enligt min kära man.......



So long

Kommentarer
Postat av: pussgurkan

Tack så jäättemycket för all hjälp mamsen!
massa pussar

2008-01-25 @ 14:26:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0