Scotland.... sheepland del 2

Vi bodde så otroligt flott i Poplars of Pitlochry, det var som ett miniatyrslott både på utsidan o insidan. Frukost varje morgon kl.08.00 o då var det riktig scottish breakfast: bacon, ägg, korv o champinjoner. Vi fick också whiskeygröt med grädde som var gudomligt gott, så man kan säga att man var lite smålullig inför dagens äventyr ha ha ha

   
Givetvis var vi o såg när säckpipsblåsarna hade konsert i samhället. Enligt tradition får dom inte ha någonting under kiltarna, jag försökte kika så gott det gick men tyvärr såg jag inte under kiltarna.


På väg mot Loch Ness för att träffa odjuret "Nessie"


Ourquart Castle låg vid sjön Loch Ness, det regnade när vi åkte med bussen, sen när vi klev ur så blev det strålande sol, här var det så ljuvligt vackert så man nästan tappade andan...


Är det sjöodjuret Nessie som kikar fram där????


Nejdå det var ju my darling som så villigt poserade o klättrade så att jag kunde få bra foton....


Fotot taget uppifrån det höga tornet.....


Ourquart Castle


Bosse trodde att han hade hittat sjöodjuret Nessie, men icke sa nicke det här var ett helt annat "odjur"


Efter Loch Ness besökte vi Ben Nevis, Scotlands högsta berg, tyvärr var det moln för toppen, det blåste snudd på storm när vi stod här ute o tittade över till berget.

Sen var det dags att åka hemåt till vårt fina palats o ladda för Sverige matchen.

Uppladdning på puben med lite svensk folkmusik... Heja Heja Sverige...


Hmm vad ska jag ta..... det var ju alldeles för mycket att välja på så jag hade beslutsångest.

Nu var det dags för match Sverige-Grekland oj vad vi tjoa skrek o levde oss in i matchen o jaaaaaa min favorit Zlatan gör första målet, vilket jubel det blev, även skottarna applåderade, Sverige var väldigt populärt tack vare Henrik Larsson.
Sverige vann o vi gick från pub till pub o sjöng "Du gamla du fria"... så det ekade i den lilla staden Pitlochry.


Queens View, Scotlands finaste o mest fotograferade vy.

Vi besökte Scotlands äldsta o minsta destilleri, det äldsta var Famous Grouse o det minsta var Edradour.
Edradour var ett otroligt charmigt ställe, litet o familjärt med en underbart god whiskey.
   
Edradour whiskey destilleri Scotlands minsta med absolut godaste whiskeyn.


En som är riktigt lycklig över att få gå o provsmaka vid Edradour.....


På hemvägen från Edradour stannade vi till vid den här puben, himmel vad det var fint här....


Moulin Inn en liten oas på vägen ner till vår by...

   
Damtoaletten var så pittoresk så vi var tvungna att gå tillbaka o hämta kameran för att föreviga toan.

           
Blomprakten var enorm i Scotland här är bara ett litet axplock från alla de vackra blommor o buskar.....

Veckans värsting stod Bosse för när han stod ute o rökte vid ett cafe o beundrade blommor o buskar på tomten brevid... En dam säkert husets ägare kommer ut o Bosse utbrister: - "What a marvoulus buske ni har" herregud vad vi skrattade, den stackars damen visste nog inte vad det var som var så marvoulus ha ha ha ha detta kommer han att få höra om länge.....

Maten var utsökt som vi åt, guiden Annika tyckte att vi skulle prova Scotlands nationalrätt "Haggis with tatties and neeps"
den gjorde dom bara på inälvsmat, urk tyckte jag när hon berättade om den, men sista dagen tog jag mod till mig o beställde Haggis, gissa om jag blev förvånad, den var jättegod.

Sista dagen när vi skulle åka var det många som gärna hade stannat kvar... men inte jag inte... hemma är hemma o jag kan bli helt sjuk av hemlängtan om jag är borta för länge, så jag ville hem inte tu tal om annat.
Men en helt underbar resa var det o we will be back.....

So long





Kommentarer
Postat av: Wenche

Jeg som aldri drar utenlands, får nesten lyst til å reise til Scotland når en ser alle de vakre bildene.Ha en fin dag, bare 14 dager igjen:)

2008-06-17 @ 08:05:39
URL: http://www.tarud.info

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0