Ingen bra början på måndagsmorgon... men det blev bättre frampå dagen....

Kossorna har börjat kalva, imorse kom den 3:e kalven, men mamma mu till den fick livmodersframfall, så det var bara att försöka få tag på veterinären o hoppas att vi får in det o att det stannar kvar inuti mamma mu.

Kalven mår bra o har för tillfället en extra mamma mu tills den riktiga mamman piggnar på sig.
 
Första kalven - en kviga (en tjej) himla fin o väldigt lik pappa, Mr Big.
------------------------------------------
Tyvärr så gick det inte så bra med kossan, när veterinären kom o skulle stoppa tillbaka framfallet, så sprack alltihopa, det var bara att avliva henne, så nu hoppas vi extra mamman tar sig an kalven o hon är så snäll den kossan så det blir nog inga problem.
------------------------------------------

Men glädjande besked har jag fått från Norge, Elisabeth har ögonlyst Totte o allt var utan anmärkning, nu väntar jag bara på HD besked därifrån.

Wenche i Norge är numer fodervärd åt Teja, har fått rapporter därifrån o Wenche verkar vara kempenöjd med Tejsan så här långt iallafall.
Elisabeth har verkligen lyckats hitta rätt person åt Teja, nu väntar vi bara på massa framgångar i Norge från de 3 T:na.

Tepp har fått valla några gånger o nu börjar det lossna för herrn, han tar ut baggarna själv från stallet, ut i hagen där vi kör några korta pass, för att sen ta in dom igen, allt sköter han själv utan hjälp från flickorna Mel o Shani.

Förra söndagen tog jag med alla 3 för lite vallningsträning, lat som jag är så tog jag bilen för då fick jag med mig alla 3 på en gång o slapp hämta en o en. Började med Mel, hon fick ta ut djuren, tittade mot bilen o såg Shani sitta i framsätet (hon hade smitit emellan nätet) det var bara o gå dit o tala om för fröken att hon skulle tillbaka längst bak.
Körde lite till med Mel, sen hämtade jag Tepp, o Shani hade hoppat fram igen....grrrrr sa till henne på skarpen o gick ut o vallade med Tepp. När vi var klara så fick Shani komma ut o valla, snacka om att vara i gasen, hon var snabb som en formel 1 bil, men lydde visslorna perfekt, duktiga Shani.
Var riktigt nöjd med alla 3, stoppade in dom bak i bilen, satt mig o skulle köra hem, det var då jag såg det..........

Shani hade tuggat sönder stoppningen på bildörren på passagerarsidan, jäklar vad förbannad jag blev, men det var ju ingen mening att banna henne då, det var ju försent,  troligtvis blev  hon så frustrerad när dom andra fick vara med fåren o inte hon, det är första gången det har hänt.

Och är det nån som ska bannas så är det matte givetvis, som inte tänker längre än näsan räcker.

Fick besked idag om provtagningen på fåren...  tjoooohoooo alla var fria från Maedi-Visna är så glad, nu slipper jag slakta ut mina fina djur som jag har avlat fram o är så nöjd med. Nu är det bara att hoppa på programmet för Maedi-Visna för att få M3 status.

Dagen började i moll men slutar i dur...........

So long

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0