Vallhundskurs & det där med romantik......

Igår var jag till Marianne för att drilla tjejerna lite i vallningens ädla konst.
3 deltagare med 2 hundar var o rasen var collie, jättefina hundar.
Vi började med det första en vallhund måste kunna.... ett stopp o inkallning, Mel o Tepp var med som statister när jag skulle visa lite hur jag menar, alltid lättare att visa hur det ser ut än att bara prata, tycker jag ialla fall, få se vad tjejerna tycker nästa gång.

Alla hundar visade mer eller mindre intresse för fåren o vi började med lite lydnadsträning först utan får, för att sen köra samma pass utanför fårfållan. Tjejerna hade bra kontakt med sina hundar. Marianne hade ett gäng tackor  med bagge som vi skulle träna på. Först skulle jag in o visa lite balansträning med Mel, hmm det var inte det lättaste, allihopa vände sig mot Mel o stampade i backen så det stod härliga till. Tur att hon var med för hon fick börja med att sätta sig i respekt några gånger o sen förstod damerna o herrn att det var bäst att flytta sig, Mel är ju gammal o van o vet precis vad hon ska göra i såna lägen hon är verkligen en pärla att ha med som kurshund.

Sen var det dags för tjejerna o gå in en o en med hund i lina för att träna på bra attityd till fåren, alla skötte sig jättebra, förutom Mariannes bagge. Satan så dum han var, försökte satsa mot hundarna hela tiden, så jag fick gå med o passa på honom, ja det var inga kanonfår att träna unghundar på precis, så vi bestämde att nästa gång är vi hemma hos mig istället. Tjejerna fick lite övningar som dom ska träna på till nästa gång. Men jätteroligt var det att se att  vissa collier har kvar sin vallningsinstinkt. Ska bli spännande att få följa med i deras utveckling.
------------

Ja och så var det den stora frågan om romantik....
När ska min man någonsin lära sig vad romantik är??????
Vi har nu kamperat ihop i mer än 30 år o fortfarande har han lite svårt för det där med romantik, inte så att han inte försöker, nej nej men vilka försök..... jag dör av skratt varenda gång han tycker att han är romantisk.
Det senaste försöket: Fredag kväll jag hade lagat en god middag o vi tog lite rött vin till maten, med levande ljus o riktigt stämningsfullt, efter maten säger han: Kom o sätt dig här hos mig.....ååå tänkte jag reser mig upp o ska precis sätta mig i knät på honom, när han utbrister: Ja på stolen brevid, verkligen romantiskt eller hur!!!

Sen skrattade vi så vi tjöt åt h ela situationen, o så blir det varje gång han försöker vara romantisk. Eller när han kommer in o börjar klappa på mig, på samma sätt som  han klappar korna, dunk, dunk, ajjj säger jag , men vad nu säger han, jag är ju bara romantisk. Vi har definitivt inte samma syn på romantik kan jag konstatera, men vi har förbannat roligt, o ett gott skratt förlänger ju livet.
Ha det gott

Kommentarer
Postat av: Pepparkaksgumman

Hej!!!

Läste i bloggen att du har collie på vallträning, jag valltränar för Nina i Högbo med min collie.

En liten fråga? Är det Marianne Hansson från Heby

som du är coach för? Sklle vara lite roligt att veta.

Romantik i all ära, min man säger att jag läser för mycket böcker och ser på romantiska filmer. Det ser ju så fint ut när dom blir uppvaktad :0)

2008-11-20 @ 12:29:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0