Nu var det dags för lammisar

Gissa om jag blev förvånad, har ju planerat lammning i oktober men baggen måste ha varit oerhört effektiv.
Ikväll när jag kollade i fårhagen efter vägen så hade min favorittacka lammat o fått 3-lingar, när jag gick runt o kollade de andra så hade en till fått 2-lingar.

Min fina kelsjuka tacka fick 3 st fina lamm....


Den svarta hispan fick 2, men henne gick det inte att gå fram till.....

Bara o hämta flakmoppen o försöka få hem dom.... favvotackan var det inga problem med henne gick jag bara fram till o tog fast henne, Bosse tog lammen o så körde vi hem dom på flakmoppen. Den andra hispan var omöjlig att få tag på så hon får gå ute i natt så får jag ta hem hela gruppen imorrn istället, hoppas bara att räven ger fanken i lammen, för det stryker runt en sån här på gården.

Valparna växer så det knakar, dom äter, skiter, kissar, äter, brottas lite, tuggar på varann lite o ibland går det livat till i valphagen, Shani vakar över dom med sträng blick o några har fått smaka på mammas fostran ordentligt, men dom ger sig på en gång efter att mamma har sagt till o det bådar ju gott för framtiden. Jag har en hanvalp kvar som ej är tingad, men det gör ingenting för då får vi behålla honom istället, han har fattat tycke för Bosse så när han kommer in så är valpen i hasorna på Bosse hela tiden.... ja ja han har nog valt sin husse själv han.
--------
17/9
Hysteriska Märta med 2 lamm fixade natten ute, men det var inte det lättaste att få in henne i fårstallet, herregud vilken hysterisk sak, jag tog med mig Teppson för att ta hem alla o sen skilja den lammade ifrån de andra. Bosse o Mel var hemma för att se till att dom andra inte drog iväg någon annanstans o det var ju tur för hysteriska Märta gick sist av alla o hade inte så bråttom, Tepp är helt underbar att ha med, han är så cool, han höll reda på Märta o lammen o gick lugnt o fint bakom henne o parerade, han är bara för underbar att ha med sig o fixa djuren, inget tok, inget hysteri allt så himla lugnt, han har en otrolig djurkänsla grabben. Sen tog det ett tag innan vi fick tag på hysteriska Märta men det gick till slut ...pust.

Igår var jag en sväng till Ann för att testa av Tepp på hennes springiga finullstackor o där skötte han sig också jättebra, det är så himla kul att träna honom för han ställer sällan "till det" utan bara är på rätt ställe, lyssnar o vill vara till lags hela tiden, ja han är en riktig pärla han.

Valparna är 5 veckor idag o alla börjar bli egna individer, alla kan ta för sig, dom är nyfikna o alla utforskar så mycket dom bara kan, alla har fått träffa Tepp nu o han ser till att dom lägger sig så han kan nosa av dom, ingen har protesterat utan alla accepterade den lite omilda behandlingen från honom ,men han var noga övervakad av Shani o så länge hon inte lägger sig i så går allt rätt till. 

Ha en härlig höst

Kommentarer
Postat av: Elisabeth

Oj oj oj va roligt att det kom flera ;o))Hoppas at räven inte forstör for är...och vem har fastnat for Bosse??Man blir lite nyfiken,pussa dom små ifrån mej.



Kramar.

2008-09-16 @ 20:29:40
URL: http://www.freewebs.com/getweiler
Postat av: anita

Ja, ibland kan man bli förvånad, vad dom små djuren bjuder en på. Håller tummarna, att går bra.

Kram

2008-09-16 @ 22:30:38
URL: http://home .swipnet.se/Anita-Leander
Postat av: anita

Ja, ibland kan man bli förvånad, vad dom små djuren bjuder en på. Håller tummarna, att går bra.

Kram

2008-09-16 @ 22:31:28
URL: http://home .swipnet.se/Anita-Leander

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0